Actualiteiten

2022: het jaar van de snellaadstations!

Grootschalige innovatie op het gebied van duurzaam rijden

Een van de hoofdthema’s van het Klimaatakkoord is de CO2-uitstoot. Nederland heeft het target om in 2030 49% minder uitstoot te genereren en dat percentage vervolgens te verhogen tot 95% minder uitstoot in 2050. Om deze targets te halen, moeten alle nieuwe personenauto’s die in 2030 uitkomen, 100% elektrisch zijn.

Om dit ook werkelijkheid te laten worden, zijn er grootschalige innovaties in gang gezet om het gebruik van elektrische auto’s te vergemakkelijken. Een van de grootste struikelblokken is de reikwijdte van sommige elektrische auto’s en hoelang het duurt voordat de batterij weer is opgeladen. De wachttijden van enkele uren zijn echter bijna verleden tijd. 2022 is het jaar van grootschalige installatie en gebruik van snellaadstations.

Sneller laden, sneller thuis

Tijdens een lange rit of vlak na het werk denk je vaak maar één ding: ‘Ik wil snel naar huis.’ Maar wanneer de accu van je EV rood knippert, kom je gauw tot de conclusie dat het nog enkele uren zal duren voordat je huissleutel in het slot van de voordeur omdraait. Veel publieke laders en de lader die je thuis aan de muur hebt hangen, doen er uren over om je auto op te laden. Deze laadpalen geven namelijk een vermogen van 11 of 22 kW. Dit komt doordat deze laadpalen aangesloten zijn op het ‘standaard’ elektriciteitsnet. Dit net levert wisselstroom (AC). Accu’s van EV’s dienen echter met gelijkstroom (DC) te worden opgeladen. Het is aan de interne omvormer van de auto de taak om wisselstroom om te zetten in gelijkstroom.

Het alternatief zijn de snelladers. Deze laders zijn ook aangesloten op het standaard elektriciteitsnet maar beschikken zelf over een zware omvormer. In eenvoudige termen leveren de snelle gelijkstroomladers gelijkstroom rechtstreeks aan de auto of vrachtwagen, die de interne omvormer omzeilt en de auto toestaat om met hogere vermogens te laden. Het vermogen waarmee auto’s kunnen worden opgeladen, is met snelladers minimaal 50kW. Het vermogen kan oplopen tot wel 350 kW bij de nieuwste installaties. Mits de auto ervoor geschikt is, is het dus mogelijk om accu’s binnen enkele minuten volledig op te laden.

Factoren voor snellaadstations

Er is een aantal basisvragen waarop je het antwoord moet weten om te achterhalen welke snellader met welk vermogen geïnstalleerd moet worden. Het type DC-lader is afhankelijk van:

  • Locatie
  • Tijdsbestek waarin de voertuigen opgeladen moeten worden.
  • Type voertuig dat opgeladen moeten worden
  • Aantal voertuigen dat tegelijkertijd opgeladen moet worden
  • Beschikbare vermogen en evt. nieuw te realiseren netaansluiting (Enexis, Liander, Stedin, etc.)

Gedetailleerde, technische benodigdheden voor het plaatsen van snellaadstations

De installatie van een snellaadstation brengt uiteraard kosten met zich mee. Hoewel de exacte kosten afhankelijk zijn van de bovenstaande factoren en de onderstaande, technische benodigdheden, zijn de kosten voor de laadstations zelf wel bekend. De kosten voor het aanschaffen van een snellaadstation bedragen tussen de €20.000 en €50.000 excl BTW. Hier komen de installatiekosten uiteraard nog bij.

Een snellaadstation werkt met grotere laadstromen dan een normaal laadstation. Hierdoor zijn de voedingskabels vele malen dikker. Bij het aansluiten worden kabelschoenen met behulp van een hydraulische perstang op de aders geperst die vervolgens op de aansluitingen in de snellader worden aangesloten. Daarnaast zijn de fysieke afmetingen en gewichten groter. Voor de plaatsing zijn hulpmiddelen zoals een kraantje nodig.

Vanwege het grote vermogen dat nodig is voor een snellader, kan het niet altijd worden getrokken uit een naastgelegen pand. Daarom is het regelmatig nodig een aparte netaansluiting door de netbeheerder te laten aanleggen. Daarnaast kan het, afhankelijk van het specifieke vermogen en het aantal te plaatsen snelladers, nodig zijn dat er een transformatorstation geplaatst moet worden of terreinkasten waarin de netaansluiting en schakelkast worden ondergebracht.

Bij een nieuwe netaansluiting dient de installatie die erop aangesloten wordt beschouwd te worden als een nieuwe elektrotechnische installatie met de bijbehorende controles en metingen. Hiervoor worden met behulp van een installatietester alle relevante metingen gedaan en vastgelegd

Daar waar normale laadstations geregeld technische voorzieningen aanbrengen ter bescherming van de hoofdzekeringen, zoals dynamische loadbalancing, speelt dit bij snellaadstations niet, omdat het uitgangspunt is dat het vermogen altijd ter beschikking moet kunnen staan tot de snellader en uiteraard de auto die op dat moment geladen wordt.

Reith Power, de drijfveer achter het jaar van de snellader

Hoewel er steeds meer snellaadstations beschikbaar worden gesteld, zijn ze nog niet de norm. Maar bij Reith Power zien ze het effect dat snelladers kunnen hebben op het gebied van milieubewust rijden. Ze zien hoe deze stap vooruit struikelblokken kan wegnemen bij mensen die twijfelen over elektrisch rijden. Daarom zijn ze van plan om in 2022 flink in te zetten op het plaatsen van snelladers. Om dit te realiseren, bouwen ze op onze 125 jaar ervaring binnen de wereld van elektrotechnische oplossingen. Zo kunnen ze deze innovatie snel en effectief onder de mensen brengen. Wil je zelf een snellaadstationproject realiseren? Neem dan contact met Reith Power op. Zij begeleiden je volledig vanaf aanvraag tot installatie. En wij kunnen uit eigen ervaring vertellen dat ze dit uitmuntend doen!