Elektrisch rijden

Tips bij het rijden met een elektrische auto

1. Als eerste

  • Zorg ervoor dat je een app op de telefoon hebt, waar alle (internationale) publieke laadpalen op staan, zodat je onderweg altijd een laadpaal weet te vinden. Het beste is om de app te gebruiken van jouw laadpas leverancier. Zo kun je dan ook zien welke laadpalen in het buitenland werken met jouw laadpas. Een voorbeeld hiervan is de app van NewMotion.
  • Zorg ervoor dat je de app van FastNed op jouw telefoon hebt en zorg voor een actief account. Koppel ook jouw laadpas aan dit account. Zonder app/account van FastNed kun je niet laden bij FastNed. FastNed moet ook weten wie er betaald. Je kunt hier een creditcard aan koppelen, maar ook de laadpas. Voor Tesla rijders, die gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharger netwerk, is het ook handig om hun Tesla app & account te koppelen aan een credit card (Tesla werkt enkel met creditcards en niet met laadpassen), zodat ze ook kunnen superchargen.
  • Zorg ervoor dat je weet wat de elektrische specificaties zijn van jouw auto. De website ev-database.nl is hier een goede tool voor. Fabrikanten vertellen niet alle specificaties en de gegeven specificaties zijn meestal gebaseerd op de meest ideale (niet in de praktijk voorkomende) omstandigheden. Belangrijk om te weten is in ieder geval het praktische actieradius (winter,zomer, stad, snelweg en gecombineerd) en de laadsnelheid.

    Bij laadsnelheid wordt vaak gedacht aan de tijd die het kost om een accu van leeg naar vol te krijgen, maar praktischer is om te kijken naar het aantal kilometers qua actieradius er per uur bij komt. De laadsnelheid is afhankelijk van het laadpunt. Op de website van ev-database staan per voertuig/accu tabellen met de laadsnelheden per type laadpunt.

Zie hieronder het voorbeeld voor een Tesla Model 3 long range.

Sla deze tabellen op in de telefoon, zodat je hier altijd (dus ook zonder internetverbinding) bij kan.

2. Planning

  • Houd rekening met het actieradius en de laadsnelheden wanneer je de dagelijkse afspraken plant. Plan dus geen afspraak in Groningen, Vlissingen en Maastricht op één dag.
  • Houd rekening met een iets langere reistijd zodat je, indien nodig, langzamer kunt gaan rijden.
  • Plan iets meer tijd tussen afspraken, zodat je tussendoor kunt laden. De meeste zakelijke rijders moeten na hun afspraak toch een gespreksverslag opmaken. Dit zou perfect gecombineerd kunnen worden met een laadsessie.
  • Voor verdere reizen, houd rekening met laadsessies.
  • Bekijk op voorhand waar en welke laadpunten zich bevinden langs de route en bij de eindbestemming.
  • Kijk in ieder geval altijd naar de diverse laadpunten bij de eindbestemming. Het is verstandiger om de auto middels het snelste laadpunt op te laden. Vanwege kostenbesparingen hebben veel bedrijven een 3,7kW laadpunt bij de deur voor de klanten. Wellicht staat er een 22kW laadpunt op 5 minuten loopafstand. Om de Tesla Model 3 longe range even weer al voorbeeld te gebruiken. Tijdens een afspraak van uur wordt het actieradius door een 3,7kW laadpunt met 20 kilometer vergroot terwijl een 22kW laadpunt het actieradius met 59 kilometer vergroot. Dat is die 10 minuten extra lopen wel waard, bovendien in die 10 minuten komt er nog eens extra 9 kilometer bij.
  • Voor een lange reis in het buitenland is het aan te raden op voorhand via de website of app van de laadpas uit te zoeken welke snelladers zich langs de route bevinden. Kijk hier ook naar een backup, voor het geval het betreffende laadpunt bezet of defect is. Sla deze locaties op in de telefoon, zodat je hier altijd (dus ook zonder internetverbinding) bij kan.
  • Als je weet wat het actieradius is, wat de laadsnelheden zijn en wat de eindbestemming moet worden, dan is de reis gemakkelijk te plannen. De eerste keer zal dit een gestuntel zijn, maar hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker & sneller het gaat. Bovendien bouw je in je telefoon een overzicht op van eerder uitgezocht laadpunten. In Google Maps kun je bijvoorbeeld deze punten opslaan als favoriete locaties.
  • Ga je met de auto naar het buitenland, houd er dan rekening mee dat het in het buitenland anders geregeld is dan in Nederland. In het buitenland zijn er vaak aanzienlijk minder openbare laadpunten. Niet alle openbare laadpunten werken met jouw laadpas (check dit van te voren). De kosten kunnen ook anders zijn. In Nederland betaal je vaak per kWh en is er vaak een starttarief. In sommige andere landen betaal je per minuut of uur dat de auto aan de laadpaal gekoppeld is, ongeacht of de accu leeg of vol is. Kortom, daar betaal je ook voor het bezet houden van de paal. Houd ook rekening met een andere stekker.

    Tegenwoordig is de Type 2-stekker (Mennekes-stekker) de standaard in de EU, maar dit is nog niet overal werkelijkheid. In Frankrijk en Italië kun je nog Type 3-stekkers tegenkomen en kan het handig zijn om de bijhorende laadkabel voor de reis aan te schaffen. Neem voor de zekerheid ook altijd een 230V laadsnoer mee. Ook kun je bij sommige vakantiebestemmingen een laadpaal reserveren, sterker nog, Booking.com heeft zelfs een filter voor accommodaties met deze mogelijkheid.
  • Nog even ter verduidelijking waarom plannen zeker belangrijk is bij internationale ritten: tijdens het schrijven van dit verhaal in begin 2020 staan er ruim 170.000 laadpunten in Europa, daarvan zijn er 20.000 waarbij je kunt snelladen. TheNewMotion (onderdeel van Shell) heeft de grootste dekking, van ruim 125.000 laadpalen. Overigens staan er in Nederland ruim 50.000 laadpalen (waarvan 300 snelladers). Dat betekent dus slechts 120.000 palen in de rest van Europa, waarvan 35% niet werkt met de laadpasleverancier met de grootste dekking van Europa.

3. Voor de rit

  • Maak gebruik van de functie voor-acclimatiseren in de auto. Dit is niet alleen een fijne luxe, maar zorgt ook voor een groter actieradius. De accu presteert het beste rond de 23 graden celcius. Door te voor-acclimatiseren, wordt de accu alvast op temperatuur gebracht, zodat deze bij vertrek de ideale bedrijfstemperatuur heeft. Bovendien wordt de benodigde energie om de accu op temperatuur te krijgen niet uit de accu zelf gehaald, maar uit het laadpunt. Dit geldt ook voor de temperatuur in de auto. Bij het wegrijden is de temperatuur al op de gewenste hoogte, zodat de airco uit kan tijdens het rijden.
  • Haal onnodig gewicht uit de auto. Klink raar, maar sommige mensen hebben standaard kilo’s aan bagage bij zich, die ze niet nodig hebben. Hoe zwaarder de auto, hoe meer energie het kost om te rijden, hoe kleiner het actieradius.
  • Zorg ervoor dat de banden altijd op de juiste spanning zijn.

4. Tijdens de rit

  • Rijdt zo energie zuinig mogelijk: rustig optrekken, zo min mogelijk remmen, airco uit, eventuele andere energieslurpers uit, indien nodig gebruik de stoelverwarming i.p.v. de airco/kachel, rij zoveel mogelijk op cruise control.
  • One-pedal-drive. Uiteraard zijn elektrische auto’s uitgerust met regeneratieve remsystemen, maar geen “gas” te veel geven bespaart altijd veel meer energie dan remmen oplevert. Vrijwel nooit remmen is goed mogelijk door afstand te houden en goed te anticiperen.
  • Rijdt niet te hard. Het verschil in verbruik tussen 120 km/h en 130 km/h is maar liefst 20%! Over een afstand van 100 kilometer scheelt het nog geen 4 minuten in reistijd.
  • Probeer files te vermijden. Continue optrekken kost iedere keer enorm veel kracht. Gebruik apps als Waze of TomTom om files te vermijden. Rustig omrijden is beter dan continue optrekken.

5. Na de rit

  • Zet de auto altijd aan de lading, alle kleine beetjes helpen.
  • Stel de voor-acclimatisatie alvast in voor de terugweg.
  • Check of de laadpaal het doet en check dit niet bij de paal, maar op de app van de auto. Dit voorkomt teleurstellingen bij vertrek.
  • Het komt wel eens voor dat een paal niet werkt. Soms geeft de paal aan dat er storing is, maar soms ook niet. Soms geeft de paal aan dat de auto geladen wordt, maar kun je uit de app van de auto opmaken dat het toch niet goed gaat. Probeer dan een andere paal. Is er geen andere paal in de buurt, bel dan met de storingsdienst van de laadpaal. Bijna alle palen zijn voorzien van een telefoonnummer en anders wel van een merknaam zodat je via Google wel kunt achterhalen wat het telefoonnummer is. Vaak kan de paalleverancier het probleem op afstand binnen enkele minuten op lossen door de paal even te resetten.

Ook elektrisch leasen?

Meer weten over ons totaalpakket voor elektrisch rijden? Onze lease consultants praten u graag bij over de mogelijkheden. We zijn bereikbaar via sales@munsterhuislease.nl en 074 255 53 43.

Vragen? Neem contact met ons op