Actualiteiten

2023: SUBSIDIEREGELINGEN, BIJTELLINGEN EN MEER

Het nieuwe jaar is van start gegaan met een aantal nieuwe regels op het gebied van autobelasting. Zo is het bijtellingsplafond voor elektrische auto’s gewijzigd, is de accijnskorting op brandstoffen verlengd en is er een aantal subsidies gewijzigd waaronder de SEBA en de SEPP. 

Hieronder vind je een uitgebreid overzicht van deze wijzigingen.

Bijtelling elektrische auto’s en het plafond

De overheid heeft als doel het Nederlands wagenpark te verduurzamen. Daarom wil het elektrisch rijden stimuleren, onder andere met een bijtellingsvoordeel.

De standaard bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak blijft 22%. Leaserijders van nulemissie auto’s op waterstof of zonnecellen (zoals bijvoorbeeld de Lightyear) zijn hierop een uitzondering: zij betalen 16% bijtelling. Voor andere nulemissie-auto’s zoals een volledig elektrische auto geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. In 2022 lag dit plafond nog op € 35.000.

Beleid stimulering EV2023202420252026
BPM vaste voet 00360360
Motorrijtuigenbelasting0%0%25%100%
Bijtellingspercentage16%16%17%22%
Bijtellingsgrens (plafond)30.00030.00030.000n.v.t.

Voor ‘gewone’ auto’s met uitstoot betaalt de leaserijder het standaardtarief van 22% bijtelling. Elektrische auto’s die vijf jaar oud zijn, vallen in de kortingsregeling van het huidige jaar. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt de eventuele korting op de standaardbijtelling van 22% opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden, en heb je dus elk jaar een andere korting.

Accijnskorting verlengd

De accijnskorting op brandstoffen blijft voor nu gelijk aan 2022, maar de korting wordt per 1 juli 2023 gehalveerd. De accijnskorting werd vorig jaar in april ingevoerd vanwege de hoge brandstofprijzen, maar die zijn de afgelopen maanden dusdanig gedaald dat de korting niet noodzakelijk meer is. Voor het accijnstarief voor diesel geldt dat per 1 juli de uitgestelde verhoging wordt doorgevoerd. De accijnskorting is tijdelijk en wordt per 1 januari 2024 volledig beëindigd. 

BrandstofTarief per 1 april 2022Tarief 2023 zonder dempingTarief per 1 januari 2023Tarief per 1 juli 2023
Benzine€ 0,651€ 0,876  € 0,651€ 0,789
Diesel   € 0,417 € 0,572€ 0,417  € 0,516
LPG   € 0,154 € 0,207 € 0,154€ 0,186

Kilometervergoeding gaat omhoog

De belastingvrije kilometervergoeding gaat per 1 januari omhoog van € 0,19 naar € 0,21 per zakelijke kilometer. Naar verwachting wordt er nog een verhoging doorgevoerd naar € 0,22 per kilometer per 1 januari 2024. 

EV-subsidie voor bedrijfsauto’s (SEBA)

De Subsidie voor Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is net als vorig jaar vastgesteld op € 33 miljoen euro. Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet je aan een aantal voorwaarden voldoen en per bedrijfsauto kun je maximaal € 5.000 ,- ontvangen. 

EV-subsidie voor private lease (SEPP)

Ook voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunnen particulieren die een volledig elektrische personenauto kopen of leasen subsidie aanvragen. De subsidie voor een nieuwe koop of private leaseauto is dit jaar fors minder ten opzichte van vorig jaar, namelijk € 400,- minder. Toen was het bedrag vastgesteld op € 3.350 en dit jaar is de subsidie € 2.950 ,-, goed voor bijna 23.000 nieuwe elektrische auto’s. 

Voor een gebruikte koop of private lease is de subsidie, net als vorig jaar, vastgesteld op € 2.000,- voor ongeveer 16.200 auto’s. Ook hier geldt een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om de subsidie aan te kunnen vragen. 

Deze subsidie aanvragen kan vanaf 10 januari 2023 09:00 uur via RVO.nl.

Normerende regeling werkgebonden mobiliteit

In juli 2023 wordt het waarschijnlijk verplicht voor bedrijven met tenminste 100 medewerkers (fte) om de CO2-uitstoot van zakelijke en woon-werkreisbewegingen bij te houden. De precieze invulling van de regeling is nog niet bekend.