Misschien heb je er wel eens van gehoord, het ‘hand aan de kraan principe’. Dit gaat niet over echte kranen natuurlijk, maar over de mogelijkheid om de bijtelling voor elektrische auto’s aan te passen wanneer er te veel of te weinig elektrische auto’s verkocht worden. Bij te veel verkochte auto’s gaat de kraan wat meer dicht (en krijgen we een hogere bijtelling), bij te weinig verkochte auto’s gaat de kraan wat meer open. Afgelopen week heeft staatssecretaris Vijlbrief laten weten wat zijn plannen zijn voor de komende jaren.
Allereerst laat de staatssecretaris in zijn Kamerbrief weten dat er veel meer elektrische auto’s zijn verkocht dan verwacht. De verkoop valt ruim buiten de grenzen die hij gesteld heeft voor het dichtdraaien van de kraan. Maar, voordat je nu schrikt en denkt dat de bijtelling omhoog gaat: de staatssecretaris laat ook weten dat Financiën desondanks niet zo heel veel meer kwijt was aan de lage bijtelling dan gepland. Het blijkt namelijk dat we flink meer elektrische auto’s hebben gekocht, maar dat die verkoop vooral de wat minder dure exemplaren betreft. Omdat hij het belangrijk vindt dat onze CO2-uitstoot omlaag gaat, noemt hij een aantal toekomstige mogelijkheden en aandachtspunten. Deze haalt hij uit de brief van het Formule Een Team, en nee, dat team heeft zover wij weten niets met Max Verstappen te maken.
De belangrijkste aandachtspunten zijn als volgt:
1. Laat de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar op 12% staan
Voor een elektrische auto geldt in 2021 nog 10% korting op de standaardbijtelling van 22%. Per saldo kom je dan op 12% bijtelling. Die lage bijtelling geldt over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde van de auto, over de rest betaal je gewoon 22%. Voor auto’s uit 2022 zou de bijtelling omhoog gaan naar 16% over 40.000 euro (per saldo dus nog maar 6% korting). Het Formule Een Team adviseert de staatssecretaris om de bijtelling per 1 januari niet op 16% te stellen, maar op 12% te houden. Als dit doorgaat (en dat lijkt er wel op) is dit goed nieuws mocht je volgend jaar een nieuwe elektrische auto willen kopen.
2. Pas de ‘hand aan de kraan’ formule aan
Het Formule Een Team adviseert de staatssecretaris verder om niet meer alleen te kijken naar het aantal nieuw verkochte auto’s, maar om op het totaalplaatje te letten. Oftewel: wat kost het eigenlijk?
Wanneer weten we meer?
Rond Prinsjesdag hopen we meer te kunnen vertellen. Houd onze website in de gaten!
Bron: Auto & Fiscus, Elbert fiscaal