Eerder dit jaar werd de impact nog op 90 miljard euro geschat door onderzoeks- en adviesbureau Alix Partners. Ondertussen verwachten ze het dubbele.
Chipbedrijven hebben vanwege de grote vraag naar chips voor bijvoorbeeld laptops, smartphones en spelcomputers moeite om aan de vraag vanuit de auto-industrie te voldoen. Doordat mensen vanwege de pandemie meer thuiswerken en meer vrije tijd thuis doorbrengen, is de vraag naar chips voor consumentenelektronica flink toegenomen.
Het wereldwijde tekort aan halfgeleiders in 2021 leidt tot een omzetverlies van 210 miljard dollar (179 miljard euro) voor de gehele autobranche. Dat becijfert onderzoeks- en adviesbureau Alix Partners in een prognose voor dit jaar. Eerder dit jaar werd de impact nog op 90 miljard euro geschat.
Productieverlies
Alix Partners denkt nu dat autofabrikanten dit jaar 7,7 miljoen auto’s minder gaan bouwen als gevolg van het chiptekort. Eerder werd nog gerekend op een productieverlies van 3,9 miljoen auto’s. Eerder meldde onderzoeksbureau IHS Markit te verwachten dat er in 2022 8,5 miljoen auto’s minder gemaakt worden.
In de afgelopen jaar zorgde het wereldwijde tekort aan microchips voor onderbrekingen van de productie bij bijna alle autofabrikanten. De Nederlandse autoproductie had eveneens te lijden onder het chiptekort. Zo liet de transportmiddelenindustrie, waaronder ook autoproducenten Scania, DAF en VDL Nedcar vallen, een krimp zien van 6 procent.
Hoeveel chips zitten er in auto?
Het aantal chips in een auto varieert uiteraard per model, maar het gaat niet om tientallen of honderden. Afhankelijk van de complexiteit van de auto ligt het aantal tussen de 1.000 en 4.500 chips per voertuig.
Een aanzienlijk aantal chips stuurt functies aan die niet cruciaal zijn voor de correcte en veilige werking van het voertuig. Onder meer Porsche besloot daarom al om auto’s uit te leveren met dummychips. Enkele minder belangrijke functies zijn daardoor niet beschikbaar. Het gaat dan vooral om comfortgerelateerde functies of zuivere gizmo’s die soms alleen maar tot doel hebben de om de elektronicahonger van de consument te stillen. Porsche is van plan om die chips achteraf te vervangen door functionele exemplaren, eens het wereldwijde halfgeleidertekort verleden tijd is. Peugeot besloot om dezelfde reden al om de afzwaaiende generatie van de 308 niet langer met een digitaal instrumentarium te leveren.
Mocht je graag een andere auto willen leasen, maar niet zo lang willen wachten? Neem dan een kijkje in onze voorraad.
Bronnen: Automotive-Online.nl, NU.nl, Auto55.be