Actualiteiten

BLOG: BMW 5: ’niet uit het keurslijf’

Ja, dat zeggen we maar even zo omdat BMW er gelukkig wederom voor heeft gekozen een elektrische auto (want dat is de nieuwe 5 Serie óók) er niet uit te laten zien als een elektrische auto. Het is tevens tamelijk logisch dat de achtste (!) generatie van ‘der Fünfer’ niet oogt als die typische, licht futuristische EV omdat hij uiteindelijk geleverd gaat worden met álle denkbare aandrijflijnen (misschien uiteindelijk zelfs óók nog wel met waterstof/fuelcell-techniek). De mooiste 5 was zonder twijfel de 3e generatie, die vanaf modeljaar ’88 werd geproduceerd; inmiddels een begeerde ‘youngtimer’. Tussendoor hadden we nog de door vrijwel iedereen verguisde generatie die door Chris Bangle was ontworpen, maar BMW is toch tamelijk consistent waar het de 5 Serie betreft. Het is door de jaren heen een breed geaccepteerde, om niet te zeggen vrij conservatief gestileerde auto geweest en dat is het dus gebleven. Zelfs de grille ziet er vrij normaal uit.

De 3 is duidelijk wat wilder/jeugdiger en de 7 is een majestueus statement op wielen; welhaast een Rolls Royce (eigendom van BMW). De Beiers voelen de tijdgeest altijd vrij goed aan en ze besloten vorig jaar reeds dat het tijdperk van de verbrandingsmotor (diesel incluis…) nog lang niet ten einde is. Enige recalcitrantie is ze in ‘Freistaat Bayern’ niet geheel vreemd, zoals algemeen bekend.

Veganza!

Wees daarom ook niet verbaasd dat je gewoon een 520d kunt configureren. Voor 74 mille heb je dan een viercilinder diesel met bijna 200 pk en 400 Nm koppel in combinatie met een 8-traps automaat. Dat is een heerlijk stille, zuinige en adequaat gemotoriseerde automobiel die dusdanig compleet is uitgerust dat je uiteindelijk heus niet boven de 80k hoeft te komen. Een 520i begint bij 65 en de i5 xDrive 40 met 340 pk/400 Nm en een actieradius van 582 km kost 77.500 euro.

Jaja, je moet er tegenwoordig écht wat voor over hebben om het goede te doen. Geen wonder dat de EV-verkoop danig begint in te zakken. Gelukkig zijn ook de uitvoeringen met verbrandingsmotor voorzien van ‘Veganza’ (wie verzint toch die idiote namen?!) kunstleer. Dus daar hoeft dan weer niemand gewetenswroeging over te hebben. Best aardige 18 inch lichtmetalen wielen (dat rijdt heerlijk, geloof ons!) en sportstoelen zijn standaard en uiteraard ontbreekt ook het inmiddels bekende ‘curved display’ niet. Voor gebaren-bediening (‘Live Cockpit Professional’) moet je bijbetalen, maar een ober kun je er niet mee wenken. Laat daarom maar zitten.

Dus…

Het zou ons niet verbazen als sommige, wat oudere maar tóch zeer milieubewuste BMW klanten die altijd een 5 Serie reden, thans kiezen voor de lekker hoge iX1 (vanaf 55k). Zoals het ons evenmin zou verbazen als velen nog even wachten met bestellen tot de stekker-hybride uitvoeringen er allemaal zijn of tot M5 Touring leverbaar is. Die gaat er absoluut komen, maar dat duurt nog even.