Actualiteiten

BLOG: BMW i4 M50

BMW i4: voor elektrisch rij-plezier!

Hier hebben we dan waarachtig een volledig elektrisch (achterwiel)aangedreven BMW die er uitziet als een BMW. Het is zelfs ècht een mooie auto. Maar maakt BMW elektrisch rijden nu dan óók geweldig, zullen vele BMW-adepten zich (terecht) afvragen. Het eerlijke antwoord is: ja!

Niet in de laatste plaats door een vermogen van 250 kW in het geval van de standaard i4 (40). Dat is het equivalent van 340 benzine drinkende paarden. Twintig jaar geleden had een M3 er precies 3 meer, dus da’s ruim voldoende dunkt ons. Mocht je dat tóch nog niet genoeg vinden, neem dan vooral de i4 M5O. Daar hebben we ook heel even mee gereden; genoeg om vast te kunnen stellen dat je die gerust aan je voorbij kunt laten gaan. Tenzij je ego daar te groot voor is natuurlijk. Die M50 is een mille of 13 duurder dan de 60k kostende 40, maar hij heeft dankzij twéé elektromotoren vierwielaandrijving en héél erg veel vermogen: 400 kW (544 pk). Dat is eigenlijk te veel; de meeste mensen zullen zelfs een beetje misselijk van de acceleratie in de ‘Sport Boost’ modus. Bovendien voel je de 2300 kilogram die deze versie weegt en de op zich goede balans kan niet verhullen dat het onderstel moeite heeft één en ander in goede banen te leiden. Dat is veel minder het geval in de 40; die kan toe met minder vermogen, simpelweg omdat ‘ie bijna 200 kilogram lichter is.

Bijna lichtvoetig

De éénmotorige i4 is gewoon een lekkere auto; verrassend comfortabel geveerd en bijna lichtvoetig in zijn gedragingen. De besturing heeft een plezierig ‘gewicht’, biedt zowaar enige feedback en is uiteraard geheel vrij van aandrijfreacties. En we kunnen niet genoeg benadrukken dat we tot een paar jaar geleden nog behoorlijk onder de indruk waren als een (sport)sedan met vier volwaardige zitplaatsen de honderdsprint binnen de 6 seconden klaarde. Okay, dat ‘ie de tweehonderd (net niet) niet haalt, is dan weer iets minder indrukwekkend, maar nu de groenen een stevige stem hebben in het Duitse regeringsbeleid zal dat in de tamelijk nabije toekomst geen issue meer zijn. Zoals de actieradius dat in Nederland nu al niet meer is. Zéker niet met een auto die maximaal 200 kW binnentrekt en die met een volgeladen 84 kWh accupakket bijna 600 actieradius heeft. Met een ‘ouderwetse’ BMW-rijder aan het stuur zal het nog steeds 300 tot 400 kilometer zijn. We weten nu dus zeker dat elektrisch aangedreven BMW’s mooie en fijne auto’s kunnen zijn, maar van dat ‘dashboard’ met een enorme overkill aan informatie, kleurige graphics en instelmogelijkheden, maar zónder in één oogopslag afleesbare snelheidsmeter worden sommigen niet vrolijk. BMW’s ‘IconicSounds Electric’ is wèl een aanwinst. Dat schept een aangename ‘soundscape’ die in de verte doet denken aan hetgeen je in een benzine-BMW hoort.

Dus…

Vanaf nu niet meer bang zijn voor een elektrische BMW. En gelukkig is er ook nog de 440i met een zingende zescilinder. Dat ouderwetse genoegen moet je dan wèl 100k waard zijn.