Sommige mensen gruwen ervan. Waarvan? Van conformisme. Voor hen is deze BMW dus een duidelijke nee. Want met deze X2 zou je meegaan in de meute die niet weet wat voor soort auto ze moet kiezen (een station, een SUV, een hatchback, een coupé) en die dus een auto neemt waar je geen eenduidig label op kunt plakken. Zoals de nieuwe BMW (i)X2. Volgens BMW is het een ‘Sports Activity Coupe’. Ja, zo lusten wij er nóg wel twee! Hoe dan ook; bij BMW past deze nogal gewaagd gestileerde nieuweling (leverbaar vanaf voorjaar 2024) thans weer keurig in de portfolio, waar de huidige X2 eigenlijk een sportief buitenbeentje was in de reeks van oneven X-en, die begint met de X1. Nu staat de X2 weer netjes in het gelid met de X4 en de X6, al komt hij qua maatvoering aardig in de buurt van de X4. Maar goed, alle modellen worden steeds groter nietwaar? Zo is de nieuwe X2 maar liefst 20 centimeter langer dan het huidige model (die met dat mooie BMW-embleem op de C-zuil) ietsje breder en zelfs zes centimeter hoger.
Denk niet dat je nu riant achterin kunt zitten in deze nieuwe X2. De aflopende daklijn (Coupé!) gaat zoals altijd ten koste van de hoofdruimte op de achterbank en als je langer dan 1,85 meter bent, kun je alleen voorin zitten. Achter de achterbank staan de zaken er rooskleuriger voor, met een laadruimte van bijna 600 tot bijna 1500 liter met de achterbank plat; een rechtstreeks gevolg van de op zichzelf vrij merkwaardige vorm van de auto.
Dubbele uitlaatpijpen!
De sportiviteit die bij de aanduiding ‘Sport’ hoort, wordt in het geval van de M35i XDrive uitvoering benadrukt met twee dubbele uitlaatpijpen. Echt nodig is dat natuurlijk niet met een tweeliter viercilinder (300 pk) onder de kap. Een adaptief sportonderstel en eventueel een M-remsysteem heb je misschien wél nodig op deze topversie. En 20 inch wielen uiteraard…
Voor de bescheiden BMW-rijd(st)er – mocht die überhaupt bestaan – is er een milde hybride in de vorm van de 1,5 liter sDrive 20i met 170 pk of de 18d met een 150 pk tweeliter turbodiesel. In dat geval stap je net even boven de halve ton in. Voor een iX2 begint het feest bij 60k, maar dan heb je wél meteen twee motoren, 313 elektrische paarden oftewel 230 kW en een actieradius die varieert van 417 tot 449 kilometer. Waar kennen we dat ook alweer van? Inderdaad, van de iX1. Snelladen kan met maximaal 130 kW en met z’n 400 Volt-hardware is dit dus (nog) niet bepaald state-of-the-art. Dat is het infotainment-gebeuren, in het uit werkelijk álle nieuwe BMW’s bekende ‘curved screen’, gelukkig wèl. En welke aandrijflijn je ook kiest, je kunt er heus van op aan dat je een erg fijn rijdende auto krijgt. Dat is BMW simpelweg aan z’n stand verplicht en met zo’n indrukwekkende/intimiderende frontpartij wek je uiteraard de nodige verwachtingen.
Dus…
Neem een elektrische iX2 als je er helemaal bij wilt horen, de milde hybride als je niet in negatieve zin wilt opvallen en kies keihard de diesel als je een non-conformistische veelrijder bent. We moeten BMW wél nageven dat het merk iedereen in zijn/haar waarde probeert te laten en daarom een grote diversiteit aan aandrijflijnen biedt.