Actualiteiten

BLOG: BYD Tang: het duurde wel wat lang…

Al twee decennia moeten we horen ‘dat de Chinezen eraan komen’. Met hun (elektrische) auto’s wel te verstaan. Welaan, het lijkt dan nu eindelijk te gaan gebeuren. Auto’s als de Polestar en de in China gebouwde Tesla’s tellen we uiteraard niet mee. Het is inmiddels duidelijk dat de Chinese autofabrikanten die de Europese markt op willen hun strategie hebben gewijzigd, omdat ze er eindelijk achter zijn dat de gemiddelde Europeaan absoluut niet op goedkope/matige auto’s uit China zit te wachten. Alleen voor goedkope huishoudelijke rommel gaan we naar de Action. Daarom zien we auto’s als de NIO ET7 en de BYD Tang op de markt verschijnen. De wanstaltige Hongqi laten maar even buiten beschouwing, maar we praten hier over auto’s van rond de 70k.

Waar kennen we de merknaam BYD (Build Your Dreams) ook alweer van? Van verhalen dat ze heel ver zouden zijn met accutechnologie en van die ‘eerlijk gewonnen’ aanbesteding voor de levering van elektrische bussen in het Oosten des lands. Daar was onze eigen VDL toen terecht heel boos over. Dat is vergeven, maar niet vergeten. Laten we daarom welwillend kijken naar de innovatieve, compacte ‘Blade-batterij’ van de BYD Tang. Deze biedt door de manier waarop de platte cellen zijn samengevoegd meer (crash)veiligheid bij een geringer ruimtebeslag. Bovendien zit er geen kobalt en nikkel in. De specificaties zijn met een capaciteit van 86,4 kWh en een maximale laadsnelheid van 110 kW niet bepaald wereldschokkend, maar qua prestaties kom je dankzij de twee synchroonmotoren (dus 4WD) met een samengesteld vermogen van 380 kW (517pk) niets te kort. De 2,5 ton wegende en bijna 4,9 meter lange zevenzitter sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h.

Aziatische verwennerij

Wat krijg je dan zoal voor ruim 73.000 euro? Een uitermate ruime, zeer gerieflijke auto. De derde zitrij is uiteraard vooral voor kinderen bedoeld, maar op/in het overige – met twee kleuren écht leder beklede – meubilair is het uitstekend toeven. In 5-zits configuratie is de capaciteit van de kofferbak ruim 900 liter. Verder geldt daadwerkelijk het spreekwoordelijk ‘alles elektrisch’, met een enorm panorama-dak en 22 inch wielen als bonus. Het dashboard ziet er nog min of meer uit als een echt dashboard, maar in het midden bevindt zich een enorm scherm dat nogal ‘in your face’ is. Het is allemaal best mooi afgewerkt en ook de look & feel van het geheel stelt niet teleur, maar het is qua sfeer onmiskenbaar Aziatisch en daar moet je van houden. De interface is snel en de menustructuur zowaar makkelijk te doorgronden.

Dus…

Als je best bereid bent flink wat geld uit te geven, maar dan ook van alle gemakken voorzien wenst te worden en je inmiddels enigszins recalcitrant bent geworden van de eindeloze optielijsten van de Europese premium-merken, is deze BYD wellicht het overwegen waard. Importeur Louwman & Parqui heeft er in elk geval vertrouwen in en dat zal niet zonder reden zijn.