Actualiteiten

BLOG: Cupra Born: zet je pet maar achterstevoren Bjorn!

Je ziet ze nog weleens rijden, de Seats met dikke wielen en dito uitlaat. Heel soms is het een ‘echte’ Seat Leon Cupra (best een dure en dan ook ècht snelle/bijzonder sportieve uitvoering), met een jongmens achter het stuur. Het jongmens in kwestie heeft niet zelden een petje op, meestal achterstevoren. Voor wie nu een beetje in de war is geraakt; dat is volkomen logisch, ze zijn het bij Seat zèlf ook een beetje. Want enige tijd gelden is de aanduiding ‘Cupra’ gepromoveerd tot een heus merk. En de Cupra Born is na de nog enigszins schizofrenie Formentor (een hybride Cross-over) de eerste Cupra die volgens Seat (of moeten we nu Cupra zeggen..?) echt laat zien waar Cupra voor staat. Nou, net als vroeger is het een vermomde Volkswagen, maar dan met modieuze koperkleurige accenten. Om precies te zijn is het ID.3. Maar dan aangekleed als een auto die wellicht ‘petjes’ aanspreekt die van de baas in een elektrische auto moeten rijden. ‘Volg je impulsen!’, zegt Cupra. Tjsa, misschien is/was dat nou juist af en toe het probleem. Hoe dan ook, voor de impulsieven onder ons is er genoeg om blij van te worden: hele ‘vette’ wielen (tot 20 inch!) en ‘coole’ design-elementen aan buiten- en binnenkant. Zelfs wij van Bright Lease moeten toegeven (we doen het niet graag) dat de Born (rare naam overigens) er best geinig uit ziet. Van de gaapverwekkende saaiheid van de VW ID.3 is in elk geval geen sprake meer.

Illusoire actieradius

Onderhuids is het helaas allemaal wat minder spannend. Want het is.., gewoon een ID3. En daarvan weten we al dat de actieradius in de dagelijkse praktijk op z’n zachtst gezegd een beetje tegenvalt. De rijeigenschappen zijn zonder meer goed (niet noemenswaardig anders dan die van de ID.3 overigens) en het is dus een fijn rijdend apparaat, maar aan het verbruik moet Volkswagen hoognodig iets doen. De beloofde 400 kilometer is volkomen illusoir bij een verbruik dat nauwelijks onder de 20 kW per 100 kilometer is te krijgen. Als je de pet achterstevoren op hebt, rij je het 58 kWh accupakket in een kilometer of 200 leeg en als je een beetje ‘normaal’ doet in 300 kilometer. Laden gaat helaas ook nog niet bepaald bliksemsnel; hier is kort na de introductie van de auto al werk aan de winkel. Qua pure prestaties is de Born niet bepaald een Cupra, met een topsnelheid van wel 160 km/h. En voor een 0-100 sprint in 7,2 seconden hoefde helemaal niemand zich in de 90-er jaren te schamen, maar thans is de electro-community daar niet meer van onder de indruk. Van 204 pk & 330 Nm ook niet trouwens. Is dit dan een  dikke 40k waard? Dat zal de zakelijke Born-rijder waarschijnlijk een currywurst zijn, net als de stroomprijs. 

Dus…

Je vraagt je nu tóch af wat er in de toekomst van Seat moet worden.

Benieuwd naar de leaseprijzen? Configureer hier uw Cupra Born en ontvang een offerte van ons.