Okay, de Jeep Avenger is gekozen tot Auto Van Het Jaar 2023 en nu dan eindelijk goed en wel leverbaar tegen een behoorlijk aantrekkelijke vanaf prijs van 37.000 euro, maar dat wil nog niet zeggen dat ‘Jan & Alleman’ in de rij staat voor deze ‘Jeep’. Toch doet deze eerste volledig elektrisch aangedreven Jeep het niet onaardig: er zijn reeds flinke aantallen besteld door diverse klimaat-bewuste bedrijven die hun medewerkers ondanks alles gewoon een écht leuke auto willen geven. En gelijk hebben ze. Want de prijswinnende Avenger is weliswaar gebaseerd op de (elektro)techniek van de Peugeot 2008-e en de Opel Mokka-e, maar ziet er toch echt véél leuker uit. Jawel, de Avenger is een compact maar behoorlijk stoer karretje met geinige details. Het hoekige koetswerk is rondom voorzien van stevige zwarte kunststof-delen die kleine (parkeer)schades voorkomen en de grondspeling bedraagt maar liefst 20 centimeter, zodat de Avenger daadwerkelijk veel meer kan in de (concrete) ‘jungle’ dan gewone autootjes. Nee, de Avenger heeft geen vierwielaandrijving, maar dat is niet meteen blasfemie in Jeep-gelederen.
Er waren eerder Jeeps met louter voorwielaandrijving, zoals de Renegade. De Avenger zou je kunnen zien als de elektrisch aangedreven opvolger van deze (ook best geinige) Renegade. Hij is een centimeter of vijftien korter dan de Renegade, maar door slim ruimtegebruik (mede mogelijk gemaakt door het elektro-platform…) is er ruimte genoeg; zelfs forse volwassenen zitten prima achterin deze Avenger. En voorin wordt je verrast door een speels dashboard met handige opbergmogelijkheden; een beetje zoals diverse Franse merken ons tientallen jaren geleden al gaven…
Stads-actieradius
De Avenger verrast met nog een paar geinige ‘gimmicks’, maar die mogen de gelukkigen helemaal zelf ontdekken. Qua prestaties is het logischerwijs allemaal niet wereldschokkend. Het vermogen is een kleine 160 pk (280 Nm koppel) en de accu heeft een capaciteit van bijna 55 kWh. Met dat hele pakket is de Avenger uiteraard vlot genoeg, maar belangrijker is wellicht de meer dan adequate actieradius van 400 kilometer. Laden gaat met maximaal 100 kW, dus daarover valt ook al niets te klagen. Zéker in de gebruiksomstandigheden die Jeep voor dit model eerlijkheidshalve voor ogen heeft (veel stadsverkeer en gezinstransport…), zal de Avenger bepaald niet teleurstellen. Jeep claimt bij dergelijk gebruik zelfs een stads-actieradius van 500 kilometer of meer. Niet onterecht overigens, want veel ‘stop & go’ speelt een BEV nogal in de kaart, zoals we allemaal weten. In de ruige buitengebieden kun je tijdens weekend-uitstapjes (met je vrienden?) genieten van een behoorlijk strak sturende auto, waarbij je logischerwijs een ietwat straf onderstel voor lief moet nemen. De kofferbak is groot genoeg voor het visgerei, de tassen, een kratje bier en een doosje wijn.
Dus…
Kies de instapper, met die stoere zwart gespoten stalen wielen. Daarmee laat je zien dat je het begrijpt. Wees simpelweg tevreden met hoe sommige dingen waren en (soms nog steeds) zijn. Je hebt toch ook geen fiets van Van Moof?!