Maserati MC20: een mooi cadeau voor 2022!
Met een prijskaartje van een tonnetje of drie, kost deze supersportwagen van Maserati eigenlijk ‘Ferrari-geld’, zoals dat heet. Maar het is dan ook een serieus alternatief voor de concurrentie uit Modena. Een verrassende ‘move’, ook wel van het mooie merk met de drietand. Maserati wil geen tweede viool meer spelen waar het gaat om status & imago, zoveel is duidelijk. Daarom hebben ze een auto ontwikkeld die werkelijk in niets onderdoet voor de Ferrari-modellen met een middenmotor. Ja, puur qua motorvermogen wellicht een beetje. Maar als het erom gaat goede smaak & kennis op het gebied van auto’s voor ‘expert drivers’ te etaleren, sta je met een MC20 meteen op voorsprong in vergelijking met bijvoorbeeld een Ferrari F8 (Tributo) of die nieuwe (hybride) 296 GTB. De MC20 is net als serieuze raceauto’s namelijk gebaseerd op een ‘kuip’ uit koolstofvezel-composiet (Ferrari’s niet…) en hij heeft een volledig in eigen huis ontwikkelde, superzuinige V6 bi-turbo die hybride-techniek feitelijk overbodig maakt. Maserati werkt intussen liever aan een volledig elektrische versie van de MC20. Typisch Maserati; niks alleen maar voor de bühne. Daarvan zijn ook de relatief bescheiden uitlaatpijpen (eentje links en eentje rechts) een goed voorbeeld. De concurrentie pronkt met vier of meer armdikke pijpen, waar dan vaak ook nog veel te veel lawaai met kunstmatig geknal & geknetter uit komt (leuk voor oudjaarsavond…). Zo niet bij Maserati. De MC20 klinkt mooi en is altijd melodieus, nooit ordinair of grenzend aan aandachttrekkerij.
Verrassend zuinig!
Het bijzondere aan de drieliter ‘Nettuno’ V6 met twee turbo’s is (eveneens in F1-motoren toegepaste) bijzondere mengselvorming met een extra (voor)verbrandingskamertje zodat er een ‘gelaagde’ verbranding plaats vindt in de feitelijke verbrandingskamers. Ingewikkelder zullen we het op deze plaats maar niet maken, maar het eindresultaat is een zeer hoog motorvermogen (630 pk) bij een relatief laag benzineverbruik. Zelfs bij een stevige rijstijl is de MC20 daardoor verassend zuinig. En door het lage gewicht (nog nèt onder de 1500 kilogram) is ‘ie bloedsnel: acceleratie 0-100 ruim binnen de magische drie seconden en een top van minimaal 330 km/h. Zo’n auto hoort inderdaad vleugeldeuren te hebben. In- en uitstappen vergt desondanks enige lenigheid, maar het is de moeite waard. Het interieur is prachtig vormgegeven en fraai afgewerkt zoals alleen Italianen dat kunnen; in vergelijking met een Ferrari is het hier allemaal wat minder druk, eerder minimalistisch. En de kuipstoelen zijn onverwacht comfortabel. Samen met het bepaald niet spijkerharde onderstel maakt dat de MC20 tot een auto die je eigenlijk prima dagelijks zou kunnen gebruiken. Het belevings-spectrum van de standaard rijmodus (‘GT’) tot de meest ‘racy’ instelling (‘Corsa’) is enorm breed, waardoor deze Maserati zowel voor een trackday als een roadtrip door de Dolomieten het perfecte gereedschap is.
Dus…
Je kunt hem uiteraard in knalgeel of smurfblauw bestellen, maar in het kader van enige discretie adviseren we ‘Grigio Mistero’. Laat de buitenwereld maar raden naar de schoonheid waarmee je op pad bent.