Actualiteiten

BLOG: Mercedes-Benz EQE, daar komen we (veel) verder mee!

Een Mercedes die lijkt op wat hippe architecten als een ‘blob’ presenteren, is dát dan ons voorland? Het is in elk geval beter dan een ‘tuinhuisje’ als de G-Klasse. Meer aerodynamisch ook, maar de inmiddels 88-jarige Bruno Sacco (ontwerper van de meest tijdloze Mercedessen aller tijden) zal ongetwijfeld de wenkbrauwen optrekken bij het zien van deze zéér eigentijdse Mercedes. Hoe dan ook, de luchtweerstand van de EQE (het broertje van de veel te lange EQS) is extreem laag en dat leidt tot een keurig stroomverbruik; je blijft zonder al te veel moeite makkelijk onder de 20 kWh/100 km. Mede daardoor (tevens door het kloeke accupakket uiteraard….) is een actieradius van 500 kilometer normaal gesproken prima haalbaar. Laden gaat met maximaal 170kW. Jazeker, dat kunnen sommige (800V) auto’s nóg sneller, maar in de praktijk maakt dit het Grote Verschil niet.

Er zijn ook best veel BEV’s met (veel) meer power dan de 215 kW/500 Nm van deze Mercedes, maar meer dan dit heeft eigenlijk niemand nodig. De EQE haalt een top van 210 km/h (dat is 30 km/h sneller dan waarop alle Volvo’s thans braaf zijn afgeregeld) en de 0-100 sprint voltrekt zich in 6,4 seconden (midden in de economische crisis van de tachtiger jaren moest je voor een dergelijk acceleratievermogen een BMW M635CSi kopen). Bovendien bewijst deze Mercedes dat elektrificatie in de topklasse significantie financiële voordelen oplevert. Helaas is het ook hier weer de bovenlaag van de samenleving die hiervan profiteert. Want het zijn de (kleine) middenklassers die met batterijen flink duurder zijn dan met een benzinetank, terwijl de auto’s voor ’de fabrieksdirecteur’ zoals deze Mercedes (wat feitelijk een eigentijdse E-klasse is…) dezer dagen relatief aantrekkelijk zijn geprijsd. Dat er een CO2-heffing in de plaats is gekomen van de ouderwetse ‘luxe-belasting’, werkt hier juist in het voordeel van degenen die ’het toch al goed hebben’. Nee, de wereld is geen eerlijke plek…

Taxi? Tesla!

Op het gevaar af de grote groep Tesla-believers licht te beledigen: de tijd dat je met droge ogen kon beweren dat Tesla auto’s bouwt die – in bepaalde opzichten – superieur zijn aan de elektrische auto’s die de ‘premium’ Europese fabrikanten bouwen, ligt nu definitief achter ons. Ja, niet zo heel lang gelden liep ‘Das Haus’ qua efficiëntie, batterijmanagement en laadvermogen ook nog achter op Porsche en Kia (om maar een eens een paar ‘willekeurige’ merken te noemen), maar een auto als de EQS doet op dat vlak niet onder voor welke BEV dan ook. En in álle andere denkbare opzichten stelt Mercedes-Benz het mooiste van Musk volledig in de schaduw. Met zaken als superieur rij- en veer-comfort benevens ultieme rustgevendheid bijvoorbeeld. Met prachtige bouwkwaliteit en pijnlijk precieze afwerking, maar vooral ook met een digitaal dashboard plus infotainment-mogelijkheden waar de rest van de héle ‘automotive business’ een puntje aan kan zuigen. Het ouderwetse taxi-gevoel krijg je thans in een Tesla!

Dus…

Ja, de AMG-variant met 350 kW is verleidelijk, maar niet nodig. Voor 80k ben je helemaal klaar voor de toekomst.