Actualiteiten

BLOG: Over de wal en het schip

Tesla is samen met Toyota in het eerste kwartaal van 2024 het best verkochte automerk in Nederland en als je naar de best verkopende modellen kijkt, blijken de Y en de 3 zowaar nog steeds de bestsellerlijst aan te voeren. De prijsverlagingen hebben kennelijk (een beetje) geholpen. Alfa Romeo daarentegen boekte dramatische resultaten. Daar zullen prijsverhogingen ongetwijfeld debet aan zijn. Op zichzelf gaat het momenteel overigens nog best aardig met de autoverkopen, al moet wél worden vastgesteld dat 8 van de 10 nieuwe auto’s thans ‘zakelijk’ wordt aangeschaft. Vooral particulieren lieten het begrijpelijkerwijs even afweten, vooral waar het de aanschaf van (gebruikte) EV’s betreft. Er hing namelijk op korte termijn een flinke verhoging van de MRB voor (relatief zware) EV’s boven de markt. Maar ‘Den Haag’ heeft net op tijd begrepen dat zulks geen goed idee is en heeft tegelijkertijd een flinke verzachting én uitstel van deze maatregel aangekondigd. Kind van de rekening lijken evenwel de stekker-hybrides te gaan worden, want het geld moet natuurlijk wél weer ergens vandaan komen…

Stroom wordt de komende jaren in algemene zin waarschijnlijk duurder en nieuwe EV’s zijn nog steeds (te) duur. Ja, óók die ‘goedkope’ uit China. Vervolgens verschijnen er steeds meer berichten in de media die bevestigen wat deskundigen op het gebied van de stroomvoorziening lang geleden reeds zagen aankomen: capaciteitsproblemen in het netwerk (‘grid’). Waardoor bijvoorbeeld een ‘groene’ stad als Utrecht de laadpalen in de spitsuren (van 16.00 tot 21.00 uur) uit dreigt te moeten zetten. Terwijl ze daar nota bene al de hoogste tarieven van het land voor een kWh uit de gemeentelijke laadpaal hanteren. Werkelijk alles wordt schaars in Nederland, zelfs automonteurs!

Sommige EV’s zijn niet bepaald schaars meer. Zoals de Porsche Taycan, waarvoor nog niet zo héél lang geleden lange levertijden golden. Dat heeft mede te maken met een gebrek aan laadpalen bij onze Oosterburen. Daar staan er nu ongeveer 100.000 (wij hebben er 150.000…) en dat zullen er niet snel veel meer worden. Daar veranderen de luxueuze en exclusieve ‘Charging Lounges’ die Porsche bouwt niets aan. Sowieso vinden veel automobilisten (m/v) een (nachtelijke) zoektocht naar en het wachten bij een ‘deso-laadstation’ niet fijn. De eerste ‘spijtoptanten’ onder de autofabrikanten komen inmiddels dan ook uit de (elektriciteits)-kast’; ze zeggen nu dat ze voorlopig blijven investeren in ICE’s (zowel benzine als diesel) en modellen die oorspronkelijk uitsluitend als BEV op de markt zouden komen, krijgen tóch gezelschap van ‘milde’ hybride-uitvoeringen. Hetgeen uiteraard mede te danken is aan de succesvolle lobby tegen de nieuwste emissienormen die de doodsteek zouden hebben betekend voor de laatste betaalbare autootjes uit het B(enzine)-segment.

Waar sommige autofabrikanten inmiddels óók een beetje van terug komen, is het dashboard zonder fysieke knoppen. Het blijkt toch niet zo handig te zijn om alles via een touchscreen te moeten bedienen en bijvoorbeeld de interval-regeling voor de ruitenwissers diep in een menu weg te stoppen. Zelfs de Europese Commissie is eindelijk wakker geworden en komt tot de ‘verrassende’ conclusie dat de basale bedieningselementen in een auto toch maar weer op de ‘ouderwetse’ manier ingebouwd moeten gaan worden. Dat is duidelijker/handiger en dus veiliger! Zo keert de wal…