Actualiteiten

BLOG: Peugeot E-3008: anders dan je dacht!

Peugeot E-3008: anders dan je dacht!

De 3008 is binnenkort niet meer wat ‘ie geweest is (een behoorlijk suffe gezinsauto). Want de vanaf begin volgend jaar leverbare E(lektrische)-3008 sluit qua stijl een beetje aan bij de iets grotere Peugeot 408. Hetgeen betekent dat het een coupé-crossover (of zoiets…) is. U weet wel, het type auto dat iedereen tegenwoordig mooi vindt of mooi/fijn denkt te moeten vinden. Peugeot noemt het zelf een ‘Fastback-SUV’. Het ziet er best aardig uit hoor, begrijp ons niet verkeerd. Maar onderhuids is er véél meer aan de hand; dit het eerste model binnen het Stellantis-concern (FIAT & PSA plus Opel, om het nog een beetje overzichtelijk te houden) dat gebruik maakt van het nieuwe ‘medium’ STLA-platform: het eerste Stellantis-platform dat specifiek op volledig elektrische aandrijving is toegesneden. Dit zal grofweg in drie maten de basis vormen van vrijwel alle toekomstige modellen in de Stellantis-portfolio. Jazeker, óók voor die van Lancia. Wie een nóg stijlvollere auto wil dan een Peugeot, een Citroën of zelfs een DS, dus geen ‘savoir vivre’ maar ‘la dolce vita’, moet wellicht nog even wachten (tot 2026…) op de eerste volledig elektrische Lancia. Intussen heeft PSA zo hier en daar toch ook stiekem wat prijzen verlaagd om de niet te worden weggevaagd door de ‘goedkope’ Chinese merken, maar verwacht niet dat de E-3008 een prijsbreker wordt. De prijzen van de E-3008 zullen niet al te ver onder de 50k beginnen. Overigens zijn wij bij Munsterhuis Lease van mening dat Chinese elektrische auto’s weliswaar thans alom worden ‘geframed’ als goedkoop, maar dat ze dat feitelijk helemaal niet zijn.

700 kilometer actieradius

Omdat de meeste mensen die aan een EV beginnen een beetje actieradius-angst hebben (zeer begrijpelijk in een land als Frankrijk…), geeft PSA dit platform een flinke actieradius. Dit is bereikt door het verbruik (tot nu toe aan de hoge kant bij alle EV’s van dit huis) flink te reduceren tot gemiddeld net onder de 14 kW per 100 kilometer en door te voorzien in forse accupaketten. Dat past dan ook prima, met een flinke wielbasis van 273 centimeter. Er is gekozen voor lichtgewicht elektromotoren en drie configuraties qua vermogen: single motor met 210 pk,  dual motor met 320 pk en vierwielaandrijving (accu 73 kWh) plus een single motor/long range uitvoering met 230 pk (accu 98 kWh). Laatstgenoemde zal wat later op de markt komen dan de uitvoeringen met het kleinere accupakket. Uiteraard houdt Peugeot vast aan de zogeheten i-cockpit, maar nu met een volledig vierkant (waarom?!) klein stuur. Dat is allemaal sowieso al een beetje raar en nu heb je ook nog een scherm pontificaal voor je neus. Daar wordt niet  iedereen blij van, maar het interieur is smaakvol en fraai afgewerkt. Qua infotainment is alles up-to-date, om niet te zeggen state-of-the-art. Dat kan helaas niet worden gezegd van de laadsnelheid (160 kW), maar is gelukkig is de  bagageruimte met 520 liter even groot als die van de voorganger!

Dus…

Wie de allereerste wil zijn met wat Stellantis allemaal voor moois in petto heeft, neemt deze fraaie/hippe Peugeot. Wie engelengeduld heeft, wacht op de ongetwijfeld prachtige Lancia.