Actualiteiten

BLOG: Porsche Macan: daar is ‘ie dan!

Nou, daar is de elektrisch aangedreven Macan dan. Eindelijk, zou je kunnen zeggen; Porsche-dealers werden al minstens twee jaar door klanten bestookt met vragen over de nieuwe Macan. Kunnen we al bestellen? Waarom duurt het nu wéér langer dan beloofd? En toen kwam er dus eerst nog een update voor het bestaande model. Op zichzelf volkomen logisch, want in de rest van de wereld moet de (uitstekend verkopende) Macan met benzinemotoren gewoon nog een tijdje mee. Maar de Nederlandse klanten hadden de Taycan reeds omarmd, dus in het kielzog daarvan ontstond uiteraard meteen vraag naar een elektrische vervanger voor de Macan (niet zelden de tweede auto in een Porsche-gezin).

Vooral ook heel begrijpelijk omdat het bestaande model met viercilinder (!) turbomotor door de aanzienlijke CO2-heffing inmiddels voor bijna 125k op de prijslijst prijkte. Nu ben je dik 30.000 euro voordeliger uit en daarvoor krijg je een compleet nieuw ontwikkelde auto op het zogeheten PPE-platform van Porsche & Audi. De reden dat we niet nóg langer op de Porsche Macan hoefden te wachten is overigens te danken aan de doortastendheid van de leiding bij Porsche, die besloot niet meer te wachten op in eigen huis (lees Volkswagen/Cariad) ontwikkelde software, maar simpelweg met Google in zee te gaan. Wie zich afvraagt hoe het dashboard waarin de nieuwe software acteert eruit ziet, hoeft alleen maar even in de onlangs opgefriste Cayenne te kijken. Ja, dat is het model dat als zescilinder hybride nota bene goedkoper was dan een instap-Macan…

Duur(der)

Helaas gaat het uiteindelijk qua instap-prijs toch allemaal weer een (klein) beetje tegenvallen. Want waar ten tijde van de marktintroductie sprake was/is van een prijs van net geen 89k, blijkt nu dat daar feitelijk 4500 (!) euro bijkomt in verband met de jaarlijkse prijsverhoging. Deze zal waarschijnlijk aan geen enkele Macan-koper voorbijgaan, omdat de auto’s pas ruim na invoering van deze prijsverhoging geleverd zullen worden. Okay, voor de typische Porsche-klant is zo’n bedrag wellicht geen dealbreaker, maar met de Macan heeft Porsche wel degelijk ook een andere doelgroep op het oog. Die beoogde nieuwe klanten zullen zonder twijfel onder de indruk zijn van het rete-strakke en zeer goed gestroomlijnde (cW 0,25), coupé-achtige uiterlijk, de specificaties en de rijeigenschappen van de Macan 4 Electric (100 kWh accu, circa 600 km actieradius, 285 kW, 0-100 in ruim 5 seconden, top 220 km/h), maar als je met een mooi wiel en een fraai kleurtje rap richting de ton gaat, zullen velen tóch nog eens om zich heen kijken. Porsche-publiek bestelt uiteraard subiet de Macan Turbo Electric, die knalt met 430 kW (nog iets meer gedurende launch control…) in een dikke 3 seconden naar de honderd en heeft een top van maar liefst 260 km/h.

Dus…

Zet die configurator aan, maar probeer je te beheersen temidden van die overdaad aan verleidelijke opties. Begin daarom maar eens met het aanvinken van de prachtige kleur ‘Provence’, want lavendel schijnt een heerlijk kalmerend effect te hebben.