We moeten toegeven dat het inderdaad verleidelijk was eens te kijken of het wat is, deze nieuwe Chinees. Wat het – zelfs naar Chinese maatstaven jonge – Xpeng onderscheidt van de meeste andere Chinese autofabrikanten, is dat het niet als een (semi)staatsbedrijf te boek staat maar als een zeer gedurfd particulier initiatief van een jaar of tien geleden. Vorig jaar werd al eens een poging gedaan de Europese markt te ‘bestormen’ met een middenklasser, maar dat werd geen succes. Om niet te zeggen dat het een totale mislukking was. Inmiddels zijn er een paar strakke Experience-centers geopend en staat er met de P7 op eerste gezicht een behoorlijk aantrekkelijke auto; een soort sportsedan uit de hogere middenklasse, die qua lijn- en maatvoering welhaast in de hoek van de Tesla Model S en de Porsche Taycan zit. Met een lengte van bijna 5 meter en een wielbasis van 3 meter (veel ruimte achterin!) is dit toch best wel veel auto voor net geen halve ton. Dan praat je uiteraard over het achterwiel aangedreven instapmodel met een accupakket van 83 kWh, laden met maximaal 175 kW (snel genoeg), 276 pk een standaardsprint in 7 seconden (ook snel genoeg). Eigenlijk zit daar qua uitrusting plus rij-assistentie alles wel op en aan, inclusief goede audio. Je kunt alleen nog wielen, wat specifieke interieur-aankleding en een lakkleur kiezen, waardoor er niet of nauwelijks keuzestress kan optreden. En dat is ook wel eens fijn.
Hardnekkig misverstand
Er ligt wel een lichte teleurstelling in het verschiet voor degene die in de veronderstelling verkeert dat De Chinese Autoindustrie een ‘enorme en schier onoverbrugbare’ voorsprong heeft op De Oude Merken’. Dat is hoe het thans hardnekkig ‘geframed’ wordt door media die niet zo heel veel verstand van auto’s hebben. En het is een hardnekkig misverstand. Noch qua prestaties van de elektrische aandrijflijn, noch qua rij-assistenten blijkt Xpeng (dat zich als het gaat om software nadrukkelijk als toonaangevend profileert) met deze P7 superieur aan wat Europese autofabrikanten bieden. Integendeel: de rij-assistenten presteren matig en veroorzaken vooral irritatie, net als de overmaat aan waarschuwend gepiep voor van alles en nog wat. De auto rijdt verder prima, met voldoende geluids- en veercomfort, de gebruikelijke gevoelloze besturing en een tamelijk intuïtieve bediening. Voor 10k meer dan de standaard uitvoering krijg je de 4WD-versie met meer vermogen en een actieradius van bijna 600 kilometer. En voor wie inmiddels volledig aan het fenomeen SUV verslaafd is geraakt (troost: u bent bepaald niet de enige …), heeft Xpeng vanaf 60k de G9. Die kan dankzij z’n 800 Volt ‘hardware’ laden met 300 kW en dan heb je dus wèl wat om over op te scheppen. Maar wees niet al te kritisch op de fit & finish: het is in dat opzicht (nog) bepaald geen Audi.
Dus…
Probeer die P7 maar eens even. Dan kun je altijd nog besluiten dat je voor bijna hetzelfde geld tóch liever zo’n superfijn rijdende BMW i4 hebt.