Actualiteiten

HOE KIJKEN STUDENTEN NAAR DE TOEKOMST VAN MOBILITEIT?

Voor de generaties Y en Z is elektrisch vervoer een vrij normaal begrip, zij kijken met een schuin oog naar futuristische vervoersmodaliteiten en ondertussen staat ook de ‘gewone’ benzineauto nog op de stoep van hun ouders. Kortom, generatie Y en Z is de generatie die de verandering in mobiliteit heel bewust meemaakt.

Hoe denkt deze generatie dat mobiliteit eruit gaat zien in de toekomst? Charlotte Doorenbosch loopt stage bij ALD Automotive. Zij is hierover het gesprek aangegaan met haar huisgenoten. 

Wat is de toekomst?

Sascha Gabriel is 22 jaar en studeert Communicatie aan de Hogeschool Leiden.  Zij vraagt zich af wat de toekomst precies is. Wanneer is dat en hoeveel jaar moet je dan vooruitkijken? Een ding denkt ze wel vrij zeker te weten en dat is dat elektrisch rijden de toekomst wordt.

Sascha: “Ik denk dat als we elektrisch rijden willen stimuleren dat het dan wel aantrekkelijker gemaakt moet worden, maar hoe precies – dat vind ik lastig. Ik denk wel dat onze generatie zich sowieso al zo veel meer bewust is van de klimaatproblemen dan generaties hiervoor. Ik ben mij in elk geval erg bewust van mijn footprint en eet om die reden bijvoorbeeld ook vegetarisch. Ik denk dat ik hier mag spreken voor mijn hele generatie dat wij daarom elektrisch rijden ‘normaal’ vinden. De stap naar het nemen van een elektrische auto zal voor mij veel makkelijker zijn, want ik weet precies waarvoor we het doen en dat het gewoon nodig is. Als we dit niet met zijn alle veranderen, komt het niet goed met onze aarde. Ik verwacht dat de drukte in de steden qua vervoer meer gaat afnemen. Ik loop zelf stage bij een bedrijf en ik zie dat hybride werken echt het nieuwe normaal is. Dat betekent dus ook dat de drukte op de wegen afneemt omdat mensen ervoor kiezen om thuis te werken.”

Geen plek voor nieuwe auto’s

Maaike van Blokland is 20 jaar en studeert Geneeskunde aan de Universiteit Leiden. Ook Maaike ziet dat verduurzaming van mobiliteit noodzakelijk is. 

Maaike: “Het is niet houdbaar om op deze manier door te gaan. Elektrisch rijden is een goed alternatief voor de ‘gewone’ auto. Maar dat moet dan wel goedkoper worden naar mijn idee. Ik vind het lastig. Ik heb namelijk niet het idee dat wij de generatie zijn die op ons dertigste het ons kunnen veroorloven om een auto te bezitten.  Laat staan of er überhaupt ruimte is voor al deze extra auto’s. Woon je in de stad, dan heb je gewoon geen plek om je auto te parkeren en die kosten zijn tegenwoordig ook niet meer te betalen.
Ik denk daarom dat niet iedereen van onze generatie een eigen auto gaat krijgen. Zolang we in de stad wonen heb je ook geen auto nodig. Car sharing is een erg goed initiatief en hopelijk zal zich dit alleen maar verder ontwikkelen. Als ik in de stad blijf wonen, hoef ik geen auto aan te schaffen, maar kan ik daar gebruik van maken. En de fiets zal altijd blijven. Ik zal in elk geval veel blijven fietsen, totdat ik ergens woon en een plekje heb voor een auto. Ook denk ik dat het openbaar vervoer een grote rol blijft spelen. Als er een manier wordt gevonden om dit vervoersmiddel nog aantrekkelijker, rustiger en goedkoper te maken, vind ik dit heel fijn reizen.“

Het openbaar vervoer wordt nog belangrijker 

Eva Leussink is 22 jaar en studeert Criminologie aan de Universiteit Leiden en is inmiddels bezig met haar Master Forensische Criminologie.  Zij ziet een belangrijke rol weggelegd voor het openbaar vervoer, ook voor de lange afstanden.

Eva: “Ik vind het best lastig om over de toekomst van mobiliteit en dan met name over andere mobiliteitsoplossingen te praten. Ik vraag me af of er een alternatief voor vliegen komt, elektrisch of zonnepanelen? Op grotere schaal denk ik wel dat de reis naar vakantiebestemmingen zal gaan veranderen. Dat meer mensen de trein zullen pakken naar verdere bestemmingen, omdat vliegen erg slecht is voor het milieu. Er zullen dan wel aantrekkelijke manieren moeten komen om dit te stimuleren zoals scherpe kortingen, meer aanbod en een grote capaciteit, want je wilt natuurlijk wel verzekerd zijn van een comfortabel zitplekje. De auto blijft ook bestaan maar benzine- en dieselauto’s zullen verdwijnen. Ik denk dat wij auto’s op zonnepanelen niet als ‘normaal’ gaan meemaken. Dat is misschien iets echt voor de toekomst. En voor mijzelf vind ik het fijn dat er nu elektrische alternatieven zijn in de vorm van fietsen en scooters. Het zorgt er ook voor dat wij ons toch vrij snel kunnen verplaatsen zonder gelijk een auto te hoeven kopen.”

Bewust van klimaatproblemen

En hoe kijkt Charlotte zelf tegen de toekomst van mobiliteit aan? “Ik verwacht dat onze mentaliteit belangrijk is. Natuurlijk zullen steeds meer mensen een elektrische auto rijden, verzinnen ze steeds innovatievere mobiliteitsoplossingen en zal een gewone brommer of snorscooter uiteindelijk niet meer bestaan. Maar mijn generatie is zich al veel bewuster van de klimaatproblemen dan voorgaande generaties. Ik ben opgegroeid in een omgeving met steeds meer zonnepanelen, elektrische fietsen en de komst van elektrische auto’s en laadpunten in de woonwijk. Ik vind dit normaal en zal hier later ook voor kiezen. 

Ook ik denk dat mijn generatie overall veel bewuster bezig is; minder of geen vlees eten en minder snel een auto aanschaffen. Er is geen ruimte voor, omwille van de kosten en we kunnen ons prima met de fiets, deelvervoer of met het ov verplaatsen. Zeker met het hybride werken wat tegenwoordig het nieuwe normaal is en blijft! Mensen gaan minder vaak naar kantoor en pakken dus minder vaak de auto. En daarom hebben gezinnen nog maar één in plaats van twee auto’s nodig. Op dit vlak valt misschien verbetering te halen. We zullen met z’n allen keuzes en afwegingen moeten maken om de leefbaarheid te behouden.”