Actualiteiten

HOE STAAT HET MET DE EVOLUTIE VAN DE ZELFRIJDENDE AUTO? DRIE VOORBEELDEN…

Het ultieme doel van autonoom rijden is dat een voertuig zonder ingrijpen van de bestuurder aan het verkeer kan deelnemen. De voordelen van autonoom bewegende voertuigen zijn namelijk legio. 

Autonoom rijden heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid en autonoom rijdende auto’s benutten de wegcapaciteit beter, doordat geavanceerde computers menselijke taken efficiënter en veiliger uitvoeren dan mensen. Er gaan echter verschillende fases aan vooraf, voordat het echt helemaal zover is. Hoe staat het eigenlijk met het evolutieproces van de zelfrijdende auto?  

De evolutie van autonoom rijden is in een aantal niveaus in te delen. Van het zogenaamde 0-level waarbij functies de bestuurder waarschuwen tot level 5 waarbij je jouw aandacht kunt richten op alles behalve het verkeer omdat de auto al het werk volledig zelf doet. Er zijn al enkele conceptauto’s die op dit level met autonoom rijden testen. Naar verwachting rollen de eerste modellen pas rond 2030 van de band. Maar in welke fase van het evolutieproces zitten we nu eigenlijk? Enkele voorbeelden. 

Treintje auto’s haalt informatie uit slimme verkeerslichten

In de zomer van 2020 werd er getest op de N205 met auto’s die met elkaar én met slimme verkeerslichten in verbinding stonden. Door informatie uit te wisselen met de auto’s onderling en de verkeerlichten lukte het de auto’s zelf hun snelheid aan te passen. 

De in een ‘treintje’ rijdende auto’s stonden draadloos met elkaar in verbinding en konden zodoende communiceren met elkaar én met de verkeerslichten. Elke auto in de rij weet wanneer de auto’s ervoor afremmen of gas geven. Dankzij de speciale ’coöperatieve adaptieve cruise control’ (in het kort: CACC) reageert de auto sneller op zijn voorganger dan dat mensen zouden kunnen.

Volgens provincie Noord-Holland was testen op deze manier de eerste keer in de wereld. Het laat zien dat automatisering steeds een stapje verder gaat. En dat autonoom rijden steeds minder stappen verwijderd is van de werkelijkheid.

Autonoom rijden niveau 3 op Italiaanse V2X-snelwegen

In Italië wordt een project gedaan voor een snelweg van niveau 3 voor autonoom rijden. Het betreft de invoering van infrastructuur die hierop is aangepast en waarop auto’s kunnen reageren middels de V2X-technologie: de communicatie tussen de infrastructuur (X) enerzijds en de voertuigen (V) anderzijds. Dankzij deze techniek communiceert de weg met de auto en kunnen ‘connected’ prototypen van voertuigen, zoals de Maserati Ghibli en Fiat 500X, autonoom rijden op snelwegen. Bij zelfstandig rijden zal de auto automatisch de snelheid aanpassen, koers houden en indien nodig van rijstrook veranderen. De software zal ook kaartgegevens samenstellen van vaste punten en variabele gebeurtenissen, zoals wegwerkzaamheden of vertragingen.

De betrokken snelwegtrajecten liggen in Noord-Italië en zijn: de snelweg A22 bij Trento, op de ringweg rond Venetië, op trajecten van de A4 en de A28, en in de buurt van de Brennerpas op Italiaans-Oostenrijkse grensovergangen. 

Autonome taxi op Duitse snelweg

In Duitsland rijdt Sixt met een autonome taxi op de openbare weg rond, ook wel de ‘robottaxi’ genoemd. Bij onze oosterburen mogen autonome voertuigen met level 4 namelijk al zelfstandig de weg op, zonder dat een menselijke bestuurder achter het stuur zit. Klanten kunnen in het nieuwe jaar in München via de mobiele apps van Sixt en Moovit een rit bestellen in deze elektrische taxi voor zes passagiers.

De ‘robottaxi’ kan autonoom rijden dankzij een pakket aan hulpsystemen. Denk hierbij aan een elftal camera’s, maar ook LiDAR- en radarsensoren die op het voertuig zijn geplaatst. De camera’s functioneren onafhankelijk van de LiDAR- en radarsensoren, waardoor een dubbel systeem ontstaat. De sensoren tezamen leveren data, die helpt het veiligheidsmodel te ontwikkelen en naar een steeds hoger niveau te tillen. 

Nog even geduld

Ondanks deze drie mooie voorbeelden van ontwikkelingen binnen het spectrum van autonoom rijden, vinden mensen het prettiger om zelf de handen aan het stuur te houden. De techniek is bovendien ook nog niet op alle fronten zover dat we ook daadwerkelijk alle touwtjes uit handen kunnen geven. Ondanks de vele ontwikkelingen en testen is volledig autonoom rijden op dit moment nog een brug – of moeten we zeggen level – te ver. We moeten nog even geduld hebben. De ontwikkelingen houden we natuurlijk wel met veel interesse in de gaten!