De populariteit van de e-bike is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zo was in 2020 al 50% van de verkochte fietsen een e-bike, wat betekent dat er 549.000 e-bikes werden verkocht! Geen wonder dat er zoveel modellen een levertijd kennen.
Een stuk minder bekend is de speed pedelec. Als je nu denkt “de wat?”. We bedoelen een soort Tesla onder de fietsen. Snel, comfortabel, een soort superfiets. Maar wat is die speed pedelec nu precies is en wat je ermee mag, leggen we je graag uit.
De speed pedelec
Vorig jaar werden er ‘slechts’ 4.690 van deze snelle fietsen verkocht. Inmiddels rijden er volgens het CBS al zo’n 21.000 speed pedelecs op de Nederlandse weg. Maar wat is nu een speed pedelec? In feite is het een e-bike, waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Je kunt er dus met weinig moeite de maximale snelheid van 45 km/u mee halen. Vanwege die snelheid is de speed pedelec sinds 1 januari 2017 een brommer voor de wet.
Omdat de speed pedelec dus feitelijk een brommer is, moet je ook aan alle regelgeving van de brommer voldoen. Dat betekent niet alleen een gele kentekenplaat achter op de fiets, maar ook een helmplicht, een achteruitkijkspiegel en bijvoorbeeld een WA-verzekering. Het zorgt er ook voor dat je een bromfietscertificaat, het AM-rijbewijs, moet hebben. Als je een auto- of motorrijbewijs hebt, heb je vanzelf ook het bromfietscertificaat. De minimale leeftijd om op een speed pedelec te mogen rijden is dus ook 16 jaar.
Alle regels nog even nalezen? Deze vind je hier.
De plek op de weg
Met de speed pedelec moet je, net als met een brommer, gewoon op de rijbaan fietsen, tenzij er een verplicht fiets-/bromfietspad is. Op het normale fietspad mag je dus niet komen. En er geldt dus ook een maximumsnelheid voor een speed pedelec.
• Op de rijbaan: 45 km/u
• Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom: 40 km/u
• Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom: 30 km/u
Hoe hard je gaat hangt daarbij niet alleen af van de kracht van de motor, maar ook van de kracht die jezelf levert. Een kruissnelheid tussen de 30 en 40 km/u is goed te doen. En daarmee blijkt gelijk waarom de populariteit aan het toenemen is. Want een afstand naar kantoor van 30 km wordt zo een realistische fietsafstand i.p.v. dat je de auto pakt of met de trein gaat.
En die plek op de weg wordt ook vaker een andere plek. Steeds meer gemeenten en provincies maken het fietsen tussen steden en dorpen een stuk aantrekkelijker door de aanleg van zogenaamde fietssnelwegen. Dit zijn ruime fietspaden, waarbij rekening wordt gehouden met de doorstroming van het verkeer. Doordat er geen kruisingen zijn en er altijd voorrang is, zijn ze veel veiliger en het levert een flinke tijdwinst op ten opzichte van een gewoon fietspad.
Alles over snelle fietsroutes vind je hier.
Voel je nattigheid?
Het is het meest gehoorde argument om niet te fietsen: het regent altijd als ik wil fietsen. En wat blijkt: het is helemaal niet waar! Maar liefst 11 jaar lang hield Gerard Poels heel nauwkeurig bij hoe vaak hij nat werd op zijn fietsrit naar en van zijn werk. En daarbij gold nat = nat, dus ook een klein buitje onderweg gold als een ‘natte’ rit. Van de bijna 62.000 km die hij fietste in 3636 ritten blijken er maar 351 te kwalificeren als nat. Je fietst dus ruim 90% van je ritten droog naar je werk en droog naar huis. Wil je precies weten hoe dat zit? Dat lees je op ‘het regent bijna nooit’.
Is er wel plek voor de speed pedelec?
Wij denken van wel! Door de hogere snelheid is de speed pedelec uitermate geschikt voor langere afstanden. Met de komst van snelle fietsroutes en fietssnelwegen wordt het de fietser ook makkelijker gemaakt om veilig te forenzen van de ene naar de andere stad. Daarmee is de speed pedelec heel geschikt voor woon/werkverkeer en komt het regelmatig fietsen naar het werk voor veel mensen een stuk dichterbij. Met slechts 7% bijtelling is het niet alleen een gezond, maar ook een financieel aantrekkelijk alternatief voor de leaseauto.
Meer weten over het leasen van e-bikes & speed pedelecs? Bekijk een deel van ons aanbod of neem contact met ons op.