Actualiteiten

Kampeerauto is geen kampeerauto

Kampeerauto’s (campers) zijn de laatste tijd ongekend populair, vooral sinds Corona. Het is erg fijn dat de Belastingdienst je een flinke korting geeft op het mrb (motorrijtuigenbelasting) tarief. Voor een door jezelf gebruikte kampeerauto betaal je maar 25%, verhuur je de kampeerauto, dan krijg je 50% korting op het mrb tarief. Maar pas op: je moet wel zelf checken of de kampeerauto aan de fiscale eisen voldoet. Hoe het in de praktijk mis kan gaan, lees je hierna.

Zoals bij bijna elke korting, zijn ook aan de mrb korting kleine lettertjes verbonden. In dit geval zijn het de fiscale eisen waaraan een kampeerauto moet voldoen om gebruik te kunnen maken van het aangename belastingtarief. Deze vind je in de wet mrb, maar in die wet zelf staat eigenlijk alleen globaal wat een kampeerauto is. Voor de details moet je onder meer in het zogenoemde uitvoeringsbesluit zijn. Daarin vind je bijvoorbeeld dat de auto:

  • een ruimte achter de zitplaatsen moet hebben waarin een rechthoekig blok pas van 170 cm hoog, 200 cm lang en 90 cm breed (het zogenoemde ‘fiscale blok’)

bovendien moet de auto zijn voorzien van:

  • minimaal twee vaste zitplaatsen,
  • een vaste tafel
  • een slaapaccommodatie voor minimaal twee personen
  • vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten; en
  • een vast keukenblok met een minimale hoogte van het werkblad van ten minste 60 cm, met een watervoorziening inclusief spoelbak, een kraan en een afvoer, het geheel bestemd voor gebruik in de binnenruimte

Enfin, dit zijn nog niet alle eisen, maar waarschijnlijk genoeg om je een idee te geven.

De rechtszaak

In deze zaak heeft iemand een bestelauto laten ombouwen tot kampeerauto. Vervolgens vraagt hij het kampeerautotarief aan bij de Belastingdienst, dat hem per kerende post wordt verleend. Een paar jaar later ontdekt de Belastingdienst dat zijn kampeerauto weliswaar als kampeerauto wordt gebruikt, maar niet voldoet aan de eisen. Het fiscale blok past volgens de inspecteur niet in de kampeerauto. Het gevolg: een forse naheffingsaanslag (reken minimaal op een nabetaling van 75% over het afgelopen jaar) plus een boete van 100%. De man gaat in beroep bij de rechter omdat zijn bezwaar door de Belastingdienst wordt afgewezen.

De uitspraak

De rechtbank oordeelt dat de man zelf had moeten nameten of het fiscale blok in zijn kampeerauto past. Dat hij geen meetdeskundige is, doet niet ter zake. Ook zijn stelling dat de stoelen bij het nameten in de verkeerde stand hebben gestaan, maakt geen indruk op de rechter. Dit omdat hij dit verder niet heeft onderbouwd. Dat hij zonder meer het lage kampeerautotarief heeft gekregen van de Belastingdienst zegt op zich ook niets. Dit omdat hij bij de aanvraag zelf aan heeft gegeven dat de auto wel aan de eisen voldoet. En de boete? Tja, die laat de rechter ook in stand. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de aanvrager om te checken of aan alle eisen wordt voldaan.

De man heeft nog de mogelijkheid om hoger beroep tegen deze uitspraak aan te tekenen.

Wat kun je hiermee in de praktijk?

Onthoud dat je zelf verantwoordelijk bent en blijft voor het voldoen aan de belastingregels. Ga er nooit zomaar vanuit dat een kampeerauto aan de eisen voldoet, ook al staat hij als kampeerauto geregistreerd.

Bron: Elbert fiscaal