Actualiteiten

Lightyear One: een bijzonder verhaal over een bijzondere auto

In 2013 won hij de World Solar Challenge in Australië, en sindsdien droomde Lex Hoefsloot van dit moment. Nu ziet hij als CEO en medeoprichter van Lightyear zijn droom realiteit worden.

Hij heeft de eerste auto ter wereld die volledig op zonne-energie rijdt in productie genomen, en naar verwachting zullen eind dit jaar de eerste exemplaren van de Lightyear One worden geleverd. Volgens Hoefsloot is elektrisch vervoer een stap in de goede richting, maar niet genoeg om het klimaatprobleem op te lossen. Er is een grotere stap nodig en deze stap wordt gezet met de komst van de Lightyear One.

Technisch hoogstandje en vegan interieur

Volgens Koen van Ham, verantwoordelijk voor het design en de ontwikkeling van de Lightyear One, is de auto een technisch hoogstandje, uitgerust met de meest moderne technologieën en materialen. Het voertuig is uitermate aerodynamisch, heeft motoren die in de wielen zijn gemonteerd en een lichtgewicht carrosserie welke gemaakt is van gerecycled carbon fiber. Deze combinatie zorgt voor zo min mogelijk energieverlies en het hoogst haalbare rendement. Het interieur is gemaakt van duurzame, ‘vegan’ materialen, maar het meest bijzonder zijn de zonnepanelen op het dak die ervoor zorgen dat de actieradius van de Lightyear One vele malen hoger ligt dan die van “gewone” elektrische auto’s.

Limited edition

De auto en het productieproces zijn volgens de Europese regelgeving goedgekeurd, dus kan Lightyear de komende maanden testritten uitvoeren op de openbare weg. Verlopen deze goed, dan wordt de Lightyear One in het najaar door het Finse bedrijf Valmet Automotive in productie genomen onder de naam Lightyear O. Er worden 150 exemplaren geproduceerd en er hangt een flink prijskaartje van 250.000 euro aan de zonneauto. Maar de Lightyear Two, die op grotere schaal zal worden geproduceerd, is al in ontwikkeling. Dit tweede model van Lightyear zal een stuk betaalbaarder zijn en rond de 30.000 euro gaan kosten.