Actualiteiten

Prinsjesdag en auto’s, wat nu?

Kijk jij er ook altijd zo naar uit? Prinsjesdag? Wat zou er nu weer gebeuren in autobelastingland? Afgelopen dinsdag was het zover. Hieronder zet Elbert Fiscaal het laatste nieuws voor je op een rij. Maar let op: de Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog over beslissen, dus de uiteindelijke uitkomst kan anders zijn.

Bijtelling elektrische auto’s aangepast

Het was al bekend dat de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar zou veranderen. Nu is deze (per saldo) 12% over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Per 2022 zou dit 16% over de eerste 40.000 euro worden. Het percentage van 16% (6% korting op de normale bijtelling) gaat volgend jaar inderdaad gelden, maar het bedrag waarover je dit lage percentage mag toepassen, de cap, gaat flink omlaag: 35.000 euro in 2022 en nog maar 30.000 euro in 2023. Het doel daarvan is het stimuleren van de verkoop van kleinere elektrische auto’s. Dit vanwege de populariteit van deze auto’s op de tweedehands markt.

Extra budget voor SEPP en SEBA

Het goede Prinsjesdagnieuws is dat de budgetten voor de SEPP (een subsidie voor particulieren die een elektrische auto kopen) en de SEBA (een subsidie voor bedrijven die een elektrische bestelauto kopen) flink omhoog gaan. Dat is maar goed ook. Hoewel de SEBA regeling nog niet boven het budget zit, was het SEPP budget voor nieuwe auto’s in dit jaar binnen een paar dagen volledig opgebruikt.

Wijzigingen BPM

Ook op het gebied van de BPM (onze registratiebelasting) verandert per 1 januari het nodige. Niet alleen komen er nieuwe tabellen (en dus nieuwe belastingtarieven), ook het moment waarop je BPM moet betalen verandert. Voor de waarde van de auto sluit men volgend jaar bijvoorbeeld aan bij de datum van inschrijving van de auto bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en niet bij de latere datum tenaamstelling. Omdat de BPM eerder berekend wordt, is deze per volgend jaar waarschijnlijk ook wat hoger. Als aanvulling daarop is vandaag bekend gemaakt dat het niet meer uit maakt of de auto op de weg mag of niet. De zogenoemde WOK-status is niet relevant: inschrijving is inschrijving. Wacht je met het inschrijven van de auto tot de auto geen WOK-status meer heeft, dan mag je geen rekening houden met de schade- en reparatiekosten die je voor die tijd hebt gemaakt. Schrijf je de auto al in terwijl hij een WOK-status heeft, dan mag je per volgend jaar geen taxatierapport meer gebruiken om de waardevermindering wegens schade aan te tonen. Ter compensatie wordt er wel een regeling ingevoerd waarbij je de betaalde BPM weer terugkrijgt mocht je besluiten toch niet met je geregistreerde WOK-auto de weg op te gaan.

We sluiten af met het BPM nieuws over de aanpassing van artikel 16a. Liefhebbers weten dat dit gaat over de overgangsregeling bij wijziging van het BPM tarief. Wijzigt het BPM tarief in jouw nadeel en heb je de auto nog niet geregistreerd? Dan heb je volgend jaar nog maar twee maanden de tijd om jouw auto alsnog te registreren en van het oude, voordelige, tarief te profiteren. Doe je dat niet of niet op tijd? Dan heb je helaas pech gehad.

Alles nog eens uitgebreid nalezen? Hier vind je de stukken.

Bron: Auto & Fiscus, Elbert Fiscaal