Actualiteiten

WELK BEDRIJF WORDT SPITSBREKER VAN HET JAAR?

Aanstaande maandag 30 januari horen we welk bedrijf ‘Spitsbreker van het Jaar’ is. In BNR Mobility Update kon je de afgelopen weken de drie kanshebbers voor deze titel horen over hun mobiliteitsbeleid. 

Vanaf het begin van Spitsbrekers is ons moederbedrijf al betrokken als partner. Eerder mochten wij Medisch Spectrum Twente, Arcadis en de ANWB feliciteren met hun mobiliteitsbeleid dat aantoonbaar een positieve bijdrage levert aan de vermindering van files en drukte op de weg. Volgende week maandag 30 januari wordt bekendgemaakt wie Spitsbreker van het jaar 2022-2023 is. Lees hieronder wie de finalisten zijn.

BPD bouwfonds gebiedsontwikkeling

Gebiedsontwikkelaar BPD is de eerste finalist. Beleidsadviseur HR Bernard Bulsink legt uit dat zij moeten winnen omdat zij als vastgoedbedrijf écht een move hebben gemaakt. Binnen de vastgoedbranche is de leaseauto verankerd. BPD heeft echter medewerkers weten uit te dagen zelf mobiliteitskeuzes te maken door ze zelf hun portemonnee te laten beheersen. Zo maken medewerkers nu hele andere mobiliteitskeuzes die veel beter bij vraagstukken van deze tijd passen; hoe wil ik werken, waar wil ik werken en hoe wil ik reizen.

Medewerkers van BPD krijgen een eigen mobiliteitsbudget. Dit is een vast maar vrij te besteden bedrag. Daarnaast heeft elke medewerker een variabele vergoeding voor de kilometers die zij voor woon-werkverkeer en zakelijk afleggen. Het effect is dat het medewerkers stimuleert om goedkopere en ook duurzame manieren van reizen te kiezen. De leaseauto is zodoende niet de standaard – eerder de uitzondering – en als keuzes gemaakt worden voor een auto is het veelal een elektrische.

Daarnaast zijn er op alle regiokantoren deelauto’s aanwezig of deelfietsen voor de medewerkers die bijvoorbeeld bouwplaatsen moeten bezoeken. Ten slotte, is het thuiswerken en flexibel werken meer onderdeel van de bedrijfscultuur geworden.

Softwarebedrijf Mendix

De tweede finalist is Mendix. Dit is een wereldwijd bedrijf dat in Nederland zo’n 750 medewerkers heeft. De meesten werken op het hoofdkantoor in Rotterdam. Althans, als zij naar kantoor gaan. Want thuiswerken is na de coronaperiode een blijvertje gebleken, vertelt Matthijs Holstein, People & Culture Business Partner in de uitzending van BNR. Maar Matthijs merkt dat medewerkers het belangrijk vinden om met elkaar in contact te blijven en dat er vanzelf een goede balans ontstaat tussen thuiswerken en op kantoor.

Medewerkers krijgen een reisvergoeding. Ongeveer een derde deel zet de vergoeding in voor de auto, maar er wordt hard gewerkt om deze groep uit de auto te krijgen. De vergoeding is namelijk ook inzetbaar voor andere vormen van mobiliteit. In Rotterdam zijn er veel deelinitiatieven en die worden dan ook veelvuldig gebruikt.

Het paradepaardje van het spitsbreek-beleid van Mendix is volgens  Matthijs vooral de regeling dat elke medewerker ook 30 dagen in het buitenland mag verblijven om van daaruit te werken. Dat is het voordeel van een softwarebedrijf zijn. Je laptop kun je overal openklappen, mits er een goede internetverbinding is.

Gemeente Rotterdam

Tot slot sprak BNR met Arie Boed, strategisch adviseur HR bij Gemeente Rotterdam. Hij vertelt dat de gemeente een spiksplinternieuw mobiliteitsbeleid heeft dat per 1 januari van dit jaar is ingevoerd. Hij wil met het flexibele en duurzame mobiliteitsbeleid een voorbeeld zijn voor de vele bedrijven in de omgeving.

Ook hier is corona een aanjager geweest om het anders te gaan doen; thuiswerken is een inmiddels de normaalste zaak van de wereld.[LWS1]  En als je moet reizen dan worden nu alle reizen met het ov middels de mobiliteitskaart 100 procent vergoed. Medewerkers van de gemeente kunnen voor zakelijke of dienstkilometers die op een andere manier worden ingevuld deels vergoeding krijgen. Waarbij fietskilometers een hogere vergoeding krijgen dan de autokilometers, om duurzaam reizen te stimuleren.